tirsdag, januar 26, 2010

Kjøkkenet nå

Her kommer endelig noen bilder av kjøkkenet etter. Førbilde viste jeg her, og det er tatt fra døren vi ser på dette bildet. Den døren går ut til gangen hvor vi skimter oldemors gyngestol og dobbeltdøren ut til bislaget som det finnes et bilde av her. Jeg ser jeg med fordel kunne slått av lyset over vasken før jeg tok bildene, men men.

Ettersom huset vårt besto av to boenheter men vi skulle bruke hele, og ettersom vi ønsket kjøkkenet i hjertet av huset, så tok vi den tidligere stua til kjøkken. Dette er det største rommet i huset. Beslutningen har vi ikke angret på, det er herlig med stort kjøkken og vi føler virkelig at det har blitt husets hjerte. Det er her vi oppholder oss mesteparten av tiden, og når noen stikker innom for en kopp kaffe så sitter vi ofte ved kjøkkenbordet. Men det var litt jobb før vi fikk satt oss ned ved kjøkkenbordet, spesielt med golvet:

Kjøkkengolvet var dekket av mange lag linoleum, teppegolv, litt isopor, noen plater som var både limt og spikret fast med tusenvis av småspiker, og tilslutt var det avrettet med sement. Min kjære, tålmodige og flinke ektemann sto på alle fire og trakk spiker i mange mange timer, og pusset sement til hele han var borte i en gedigen sementsky. Resultatet er et nydelig ujevnt slitt tregolv hvor nesten ingen planker er like tykke.

Kjøkkeninnredningen er fra IKEA. Øya, eller rettere sagt halvøya, består av underskap på den ene siden og veggskap på den andre siden. Det er utrolig praktisk med god plass, for eksempel så kan nysgjerrige kjøkkenassistenter stå bak ovnen og følge med i grytene.

Hylla over halvøya er min idé, inspirert av et besøk på folkemuseet på Bygdøy, hvor jeg la merke til at kjøkkenutstyr var hengt oppunder taket, og at det var lagt planker oppunder taket til å stable ting på. Hylla vår skaper rom for avtrekksvifte over ovnen, og oppå hylla er det plass til ubrukelige ting vi vil vise fram (vi har blant annet et arvet speseri oppå der), samt microbølgeovn og norgesglass med pasta. Microbølgeovnen bruker jeg såpass sjelden at det det er uproblematisk å klatre opp på en krakk de gangene det gjelder.)



Her er kjøkkeninnredningen fra en litt annen vinkel. Vi valgte en 90 cm bred gassovn til kjøkkenet vårt og det angrer jeg ikke på. Den er en fryd å lage mat på. At jeg valgte tallerkenhylle framfor microbølgeskap angrer jeg heller ikke på, deler av tesamlingen min får plass i hylla under kakefat og paiformer.

Hundens leke har også blitt med på bildet ser jeg, jaja, sånn kan det gå.

Ingen kommentarer: