lørdag, januar 16, 2010

Min favoritt - en utfordring fra Livs Rom

Hos Helenes Hus kom jeg over denne utfordringen fra Liv: Hva er min absolutte favoritting hjemme? Hvilken ting i huset har størst affeksjonsverdi for meg? Jeg funderte littegrann før jeg endte opp med kjøkkenbordet. Det finnes kanskje ting i huset som har større affeksjonsverdi for meg, men jeg tror likevel at kjøkkenbordet er min favoritt her hjemme. Slik ser det ut. Stolene (bortset fra de to Tripp Trapp-stolene fra Stokke, den ene kjøpt brukt og den andre på arvelån fra min bror som fikk den da han var liten) kjøpte vi via finn.no for noen år siden.



Da vi overtok huset her var ikke kjellere og loft fulle av rot og skrot og antikviteter som man gjerne hører om at kjellere og loft er, men en og annen ting var der da likevel å finne. Kjøkkenbordet vårt sto nede i kjelleren, skittent og støvete med mange mange lag maling, og det bar preg av å ha vært brukt både som slaktebenk, arbeidsbord og malebenk. Vi har fått dratt av mesteparten av malingen på benkeplaten og smører den jevnlig inn med et bivoksprodukt.
Overflaten er temmelig slitt, som dere ser.




Bordet er satt sammen med treplugger og er antakeligvis nærmere 200 år gammelt. Mange har støttet beina på tverrbordet på bildet under. Vi begynte å fjerne brunfargen på understellet før vi tok bordet i bruk men var så ivrige på å få det på plass at vi tok pause fra arbeidet.



Det er ikke så veldig behagelig å sitte ved, ettersom beina ikke får plass under bordet på folkelig vis.



Jeg kan likevel ikke tenke meg et annet bord. Det er akkurat passe stort til kjøkkenet, og hører til her på et vis. Som det står nå er det plass til 7 stykker rundt bordet, men vi kan enkelt snu det, slå ut endeplata og da har vi plass til fem stykker til.


Akkurat nå står et fat med C-vitaminer på bordet. Fatet fikk vi i bryllupsgave. Jeg vet det er kjøpt i Det Gule Huset i Asker, men vet dessverre ikke hvilken kunstner som står bak fatet. En dag fatet ikke er så velfylt skal jeg få tatt bedre bilder av det, kanskje det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut av det?

PS Utfordreren Liv har også en give away i sin blogg, og mer informasjon om den finner dere her.

1 kommentar:

Anonym sa...

For et fantastisk bord!!
Farmoren min gikk for øvrig på barneskole i Det Gule Huset på 20-tallet.

Donpedro