torsdag, januar 21, 2010

Restaurering av hus

I dag viser jeg fram et bilde av kjøkkenet vårt, slik det så ut underveis i restaureringsprosessen. Dette rommet var opprinnelig stue i huset. På bildet er ytterveggene allerede "flådd" for gammelt panel og panelplater fra 60-60-tallet og døra vi ser er flyttet fra den andre siden av ovnen og murpipa. Du drar kanskje kjensel på kjøkkenbordet vårt? Hvis du lurer på hvorfor det står en trearmet messinglysestake på bordet så må jeg si at jeg lurer litt jeg og. Til å begynne med, før vi fikk byggestrøm og bare rev ned lag med tapet og golvbelegg og innebygde skaper og det som var, så brukte vi selvfølgelig stearinlys til det meste, og hadde lysestaker stående lett tilgjengelig litt overalt. Så ble den vel bare stående da.

Vi "oppdaget" huset i begynnelsen av mai. Vi flyttet inn til sankthans, etter å ha lagt igjen noen titusener hos en verktøyforhandler. Det var sommer, vi hadde ingen jobb, og økonomi til å gå hjemme og restaurere hus et års tid. Det vil si, rett skal være rett. Jeg passet stort sett barna. Mannen min, som er utrolig dyktig og får til det meste han prøver seg på, gjorde mesteparten av jobben på huset.

Vi bestemte oss for hvilken del av huset vi skulle ha bad og kjøkken i, og bosatte oss i den andre enden. Vi brukte den gamle kjøkkeninnredningen til å lage et provisorisk kjøkken og fikk låne et kjøkkenbord her, en sofa der. Noe av flyttelasset vårt hadde vi med, mesteparten sto lagret. Vi hadde begrenset med strøm, og bare kaldt vann. Heldigvis bor foreldrene mine ikke så langt unna. ;)

Til jul var badet klart til å bli tatt i bruk. Kjøkkenet var ferdig i mars. Hvilken lykkelig følelse.

Jeg har dessverre få bilder fra denne perioden og enda færre jeg kan vise fram. Vi tok flest bilder av ungene, og de ønsker jeg ikke å legge ut her selv om rommene jeg ønsker å vise fram er i bakgrunnen.

Ingen kommentarer: