mandag, juni 22, 2009

Oldemors gyngestol

Inspirert av Loffens blogging av sin mormors gyngestol blogger jeg nå min oldemors gyngestol. Akkurat som Loffens gyngestol er den ikke så god å sitte i, og den tar veldig stor plass. Det er egentlig mamma som har arvet den, og den sto hos henne helt til jeg hadde stor nok plass, da overlot hun til meg å finne plass til dette ubrukelige møbelet. Heldigvis har jeg hus med mange kriker og kroker som ikke er brukendes til noe, og gyngestolen passer fint i en av disse krokene.

Et av mine tidligste barndomsminner er knyttet til denne stolen. Jeg og fetteren min løp fra mormor og morfar over til oldemor i kårenden. Hun satt alltid i denne stolen, med et lite bord ved siden av seg hvor hun hadde håndarbeid og kamferdrops. Vi satt på golvet foran henne og hørte på hennes fortellinger fra "gamle dager". Jeg husker ingen av fortellingene, men jeg husker følelsen av glede og forventning og smaken av kamferdrops der vi satt og så opp på henne.

Stolen er godt slitt på strategiske steder, ingen tvil om at den er godt brukt. Mange lag maling er det på den, men aldri i verden om jeg vil pusse og male over oldemors naturlige slitasje.

I 30årsgave fikk jeg dette teppet til å legge i gyngestolen. Jeg fikk det av min mormor, det er hennes søster som har heklet det.


Oldemor som ung. Bildet henger på veggen over gyngestolen, festet med knappenål, tålmodig ventende på at jeg skal finne en ramme som passer.

5 kommentarer:

Sulvis sa...

Å, så fin hun var! Med boken foran seg, mon tro om det er henne du slekter på. :)

Huset på Planen sa...

Kjempefin stol.

Art by Mona Duaas sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Art by Mona Duaas sa...

Åja, ser det sånn ut når man fjerner et innlegg...? Det jeg skulle si, men deretter fjernet pga fjerne skrivefeil, var at stolen er flott, og teppet likeså! Og oldemorbildet ville jeg brukt tid på å finne ramme til, fortrinnsvis i bruktbutikk. :)

linsky sa...

Herlig! :-D