lørdag, februar 20, 2010

Hyttetur

Forrige helg var vi en tur på hytta. Den ble satt opp på stramt budsjett for 25 år siden, og de siste årene har den gjennomgått en nødvendig oppgradering. Gamle, slitte, triste gardiner er byttet ut, ubehagelig sofa er skiftet, og sprukne tallerkener har veket plassen for nye uten sprekker og sår. Ting har byttet plass.

Nå i helgen fikk jeg øye på den gamle hylla som lå bortgjemt i en krok, der har den sikkert ligget omtrent siden hytta var ny. "Denne hadde vært fin over spisebordet", sa jeg. Tydeligvis på det perfekte tidspunkt, for ikke før hadde jeg avsluttet setningen så var mannen på plass med hammer og spiker. Jeg skal si! De gamle speseridelene mamma fikk av mormor for å ha til pynt på hytta fikk flytte fra matosfylt plass på hylla over kokeplassen til den nye hedersplassen over spisebordet.





På den ene knaggen henger ei "turru" som mamma fikk i bursdagsgave av en hyttenabo. Mamma har nemlig bursdag i en av de feriene vi alltid tilbragte på hytta. Jeg mener å huske at han spikket en sånn av juletreet hvert år. Denne henger bare til pynt, men disse er visstnok fenomenale å røre i grøten med.


Et annet klenodium fra hytta er de gamle tøflene mine, som ble hyttetøfler for lillebror. Disse passer nå perfekt til min sønn på 5 år, hvilket får meg til å anslå at disse tøflene er ca 30 år gamle. Er de ikke fine?

Ingen kommentarer: