onsdag, mars 10, 2010

NIB utfordring - spiseplassen

NIB utfordrer oss til å vise fram spiseplassene våre, og så langt har det kommet inn mange bidrag. Jeg har også lyst til å vise fram vår spiseplass, og det skal jeg gjøre nå. Vi har riktignok spiseplass både på kjøkkenet og på stua, og selv om jeg har vist fram kjøkkenbordet flere ganger og enda har til gode å vise fram spisestua (dvs, den har kanskje sneket seg såvidt med), så er det kjøkkenet som er SPISEPLASSEN her i huset. Her dekker vi til 12-14 personer i en håndvending selv om det til daglig står 6 stoler rundt bordet.

Først, et bilde jeg har brukt tidligere. Det viser fram bordet og stolene i sin nakne helhet. Bordet fant vi i kjelleren (under mange lag maling), stolene fant vi på finn.no.

Noen valg må man ta før man skal ta bloggbare bilder av et møbel som er i daglig bruk. Skal man vise fram den hverdagslige varianten, eller skal man dekke fint bord på allerkunstferdigste vis? Jeg holder en knapp på det første, jeg er best på hverdager nemlig. Det er dem det er flest av og, så det passer jo bra. Jeg føler meg også mest bekvem med å hverdagsblogge fremfor å "bloggifisere". Hadde en interiørbladfotograf invitert seg hjem til meg på kort varsel ville jeg fått panikk, det innrømmer jeg glatt.

Da jeg tok disse bildene i går ryddet jeg først bordet tomt før jeg fant fram en av dukene jeg arvet etter mormor. Jeg forsøker å bruke dem, og nå som bordet hadde vært uten duk så lenge så falt valget på denne, en skikkelig retroduk. Jeg må smile og være litt glad når jeg ser den, men vet ikke helt om jeg synes den er stygg eller fin. Ettersom det ene fatet fra tallerkenhyllen var til vask flyttet jeg chiliplanten over for å kamuflere gapet. Se, kjempesmart, nå ser jo alle at det mangler et fat der, hehe. Lysene er et vi har fått i gave (det rare, lyseblå) og et til for å holde det rare med selskap.

Så laget jeg meg en kopp te. Kopp fra IKEA og kanne fra mormors skap. Jeg synes den er så fin. Tekulen har en elefant på seg, og se! den matcher tekannen perfekt.


Kjøkkenbordet i dag, med dagens middag: Nudelsuppe fra i går, kokt på andekraft. I dag med ekstra nudler, og fortsatt himmelsk god. Når selv familiens barn forsyner seg to ganger av middag-fra-bunnen(-av-fryseren) så er kokken fornøyd.

Og her, ved kjøkkenbordet, sitter jeg fortsatt. I løpet av de siste par dagene har det vært åsted for frokost, middag og kvelds. Det har vært oppbevaringsplass, avlastningsbord, leksepult. Her har det blitt spilt spill, fotografert, skrevet handlelapper og nå til sist har det blitt et arbeidsbord hvor jeg kan sitte og blogge. Det er ikke uten grunn at jeg valgte dette bordet da jeg tok Livs Roms utfordring om å blogge min favoritt.

4 kommentarer:

Janne sa...

Det var et flott bruksbord! Vi skulle nok alle vært flinkere til å forevige hverdagsøyeblikkene :)

Tee of Vinnord Cottage sa...

Så koselig!!!! Nydelig tekanne, og moro med den elefanten.. den passet så godt!!! Og for ett utrolig vakkert bord :)

HildeSol sa...

Så stilig kanne :) Jeg er veldig tilhenger av hverdagsbilder -det skal se ut som om et hjem, ikke et utstillingslokale.

Huset på Planen sa...

Fin spiseplass, og for en fantastisk kanne!