lørdag, mars 20, 2010

Frokost

Huset på Planen har en spørreundersøkelse som du finner her.

Hun spør:
1. Hvordan er frokostvanene hjemme hos deg? Spiser dere frokost hver dag?
2. Hva er ditt beste tips for en hyggelig hverdagsfrokost?


Jeg svarer:
1. Beboerne i det lange hvite huset spiser frokost hver dag. Noen dager spiser barna hjemme, andre dager spiser de medbragt på SFO/i barnehage. Vi voksne har det til felles at frokosten smaker best når man har vært våken en stund, så vi spiser enten på jobb eller etter at ungene er dratt avgårde. Det går mest i brødmat, men müsli med melk eller yoghurt er fin variasjon. Da går det mest i Axa Frukt. Barna foretrekker ost på matpakkene sine.

2. Mitt beste tips for en hyggelig hverdagsfrokost må være at man står opp litt tidligere slik at man har tid til å sette seg ned. Setter man fram litt av hvert så kan alle spise det de har mest lyst på, og kanskje smøre matpakke samtidig? I helgene er det godt med noe man ikke unner seg i ukedagene, og kanskje heller ikke hver helg. Det kan være noe så enkelt som sjokomelk eller kakao, eller en boks med ekstra god juice.

Frukt skåret i biter er også et godt innslag på frokostbordet.



Og kaffe. Kaffe må man ha. I dag startet jeg dagen med kaffe latte, og tilfeldigvis var det mange røde innslag til morgendrikken. Illyboksen har forlengst fått fornyet innholdet, men det er en god og tett boks, så den bruker jeg til espressokaffen min. Koppen er en termokopp fra Menu - Verner Panton. Helt ny, den kom i posten sammen med tre andre som velkomstgave. Bokelskeren har nemlig meldt seg inn i bokklubb, så nå står en stabel fristende bøker og venter på å finne en plass i bokhylla. Jeg har ikke tid til å lese dem. Ikke nå.

Ingen kommentarer: