torsdag, april 14, 2011

Shepherd's Pie - eller Hunter's Pie?

Jeg elsker å lage mat. Helst fra bunnen av, og helst til mange. Dessverre så er jeg ikke like glad i de hverdagslige middagene, og det verste jeg vet er når jeg står i butikken kvart på fire en vanlig tirsdag, skrubbsulten, og klør meg i hodet og forsøker å finne ut hva vi skal ha til middag I DAG! Igjen. Da blir det som regel noe som går fort. For noen år siden var jeg veldig flink til å skrive ukemenyer, og til å handle inn i løpet av helgen. Det fungerte utrolig greit, og jeg er overbevist om at vi spiste både sunnere og billigere mens jeg holdt på med dette. Kanskje det er på tide å skrive ukemeny igjen?


Selv om dette er noen år siden, så har jeg fortsatt med meg noen av vanene fra den gangen. For eksempel så lager vi stort sett alltid stor porsjon middag på søndag, slik at vi har rester til en dag senere i uka. Noen ganger har vi en stor porsjon også fra lørdag, slik at vi har restemiddag to dager.



Denne søndagen laget jeg en variant av Shepherd's Pie, med en blanding av malt elgkjøtt og rådyrkjøtt. Oppskriften fikk jeg av en venninne for mer enn ti år siden, hun hadde hentet den fra en kokebok. Både hun og jeg har gjort noen endringer på den siden, så jeg har ingen skrupler med å gjengi oppskriften her. I oppskriften står det at man skal bruke en blanding av lammefarse og karbonadedeig i denne retten. Jeg har for det meste brukt vanlig kjøttdeig, godt blir det uansett. 

Shepherd's Pie - til 6

Fyll:
450g lammefarse
450g karbonadedeig
smør til steking
2 finhakkede løk
2ss olje
1 stort presset hvitløkfedd
2ss hvetemel
1ts tørket timian
1/2ts Colmans sennepspulver
1-1/2 dl rødvin
1dl oksebuljong
1 boks hele tomater, avrent og hakket
2ss tomatketchup
2ts worcestersaus
gulrøtter

Lokk:
6-8 middels store poteter i terninger
2 egg: plomme + hvite
 100 g smør i terninger
1/2 krm hvitløkspulver
1 dl husholdningsfløte
2ss revet parmesan
smør til formen

Slik står oppskriften i boka mi. Dette er hva jeg gjør: Jeg bruner kjøttet i litt smør og setter det til side før jeg freser løken i olje. Jeg bruker mer løk enn hva som står i oppskriften. På søndag hadde jeg ca 1,5 kg kjøtt, og brukte 4 løk. Vel. Når løken er blitt myk tilsetter jeg hvitløk, mel, timian og sennepspulver, og lar dette putre noen minutter. Så tilsetter jeg vin, buljong, tomater (jeg brukte en boks med vanlige hakkede tomater, - og tømte hele boksen oppi), ketchup og worcestersaus. Lar det småkoke i ca 15 min før jeg heller sausen over kjøttet, blander, smaker til med salt og pepper og brer det ut i formen. Her tilsetter jeg også de revne gulrøttene hvis jeg vil ha det oppi, det står ikke i den opprinnelige oppskriften, men jeg synes det gjør seg. Jeg bruker alt fra to til seks-sju gulrøtter, alt etter hva jeg har og har lyst på. I tillegg tilsetter jeg mer vin og/eller buljong til jeg synes det har en god gryterettkonsistens.

Aller smartest er det å sette på potetene litt før, men jeg gjorde det ikke før etter jeg var ferdig med fyllet, det fikk heller stå i kjelen og godgjøre seg. Når potetene er møre moses de direkte i kjelen, enten med mikser eller med en potetstapper. Jeg har den fra Tupperware, den er fantastisk. Så visper jeg eggeplommene lett og blander dem i mosen sammen med smør, hvitløkpulver(det hadde jeg ikke, så det sløyfet jeg) og fløte. Her bruker jeg sjelden vekt og desilitermål, må jeg innrømme. 

Når ovnen er varm (225 grader) visper jeg eggehvitene stive, og vender dem forsiktig i potetmosen, før jeg brer potetmosen over kjøttet, og strør parmesan (eller rester av revet ost fra dagen før) over. Stekes i ovnen i ca 45 minutter eller til mosen er luftig og gyllenbrun.

Nam!

---
Dette ble middag til 4 på søndag, 4 på mandag, og 1 på tirsdag. Merk at jeg da laget litt større porsjon enn oppskriften. 

Jeg bruker en stor gryte fra Emile Henry som jeg kjøpte på salg i 1999. 



Ingen kommentarer: