mandag, mars 01, 2010

Karaffel

Som jeg har nevnt tidligere så ble hytta vår oppført på dugnad av mine foreldre for ca 25 år siden, og den ble gjennomført utstyrt på billigste vis. Gardinstoff ble kjøpt på salg, sofa ble arvet, senger ble snekret av restene av hyttematerialene. Det som kunne arves ble arvet og det som kunne avses hjemmefra ble avsett.

Hytta ble flittig brukt. Vi var der oppe nesten hver helg i sommerhalvåret og nesten hver helg i vinterhalvåret, samt alle ferier. Når isene var utrygge på høst og vår var vi hjemme, selvfølgelig. Så ble barna store og foreldrenes interesser gikk i andre retninger og hytta ble ikke brukt like ofte lenger. Da jeg så flyttet opp hit med den nye familien min og så smått begynte å bruke hytta var det ikke fritt for at det var på tide med noen oppgraderinger. Mamma og jeg spleiset på nye gardiner og nye middagstallerkener, vi kjøpte ny brukt sofa og fant nytt sengetøy i skapene hjemme. Listen over ting vi har lyst til å gjøre og lyst til å anskaffe er lang og blir stadig lenger.

Noen bilder av et 25 år gammelt bruktfunn får illustrere dette innlegget:

Denne karaffelen med de bittesmå drammeglassene kjøpte mamma på loppemarked mens den lokale skolemusikken fortsatt arrangerte loppemarkeder. Jeg var med, og husker jeg sa meg enig i at dette måtte vi bare ha til hytta. Det må ha vært rundt 1983-85. Jeg husker hun betalte 5 kroner, eller var det 2?


Jeg fant fram en hvit duk for å få tatt bedre bilder, men den var ikke så stor, så jeg vet ikke om det ble særlig bedre.

Pappa har fortalt om gubber som var gamle den gangen han var liten, og hvordan de hev innpå "en liten en" som var omtrent ren sprit. Drammen ble hevet inn i åpen munn slik at den traff svelget, her var det altså ikke snakk om å nyte for smakens skyld. Var det kanskje for å få varmen i seg når man kom inn fra kulden? Vel, det var iallfall ikke store mengden det var snakk om, utfra størrelsen på glassene.


Jeg synes slikt rosafarget glass er så nydelig, og er den lykkelige eier av et fat og noen skåler her hjemme og. For noen år siden så jeg et program om dette fargede glasset, men husker ikke særlig mye av det. Har det kanskje et spesielt navn? Er det noen som vet mer?

3 kommentarer:

Miamaia sa...

Karaffelen og glassene er utrolig fine, synes jeg. Jeg er enig i at rosafargen er veldig fin, men vet dessverre ikke hva den heter.

HildeSol sa...

Det har dukket opp en vase i sånt rosa glass på personalsommet denne uka. Jeg tenker på deg hver gang jeg ser den og har overveid å annektere den for deg -men jeg er redd noen ville savne den... ;)

det lange hvite huset sa...

Så morsomt å høre, HildeSol. Jeg setter pris på omtanken, både for meg og arbeidskollegaene. :)