mandag, februar 23, 2009

Mandagstema


Mandagstemaet denne uken er mykt.

Ja, jeg er visst litt dårlig til å finne på ting selv enda, så da er alle utfordringer og temaer kjærkomne. Dette var veldig enkelt da. Verdens mykeste katt ligger nemlig på sin faste plass, god og mett og trøtt. Hun tok seg utrolig nok bryet med å løfte på hodet da jeg nærmet meg. Ikke dårlig.

God myk pels, perfekt til å gjemme nesa i eller til å varme frosne fingre på.

søndag, februar 22, 2009

Black and white


Fargeuken avsluttes med svart og hvitt. Det er vel ikke vanskelig å gjette seg til at jeg bor i et hvitt hus. Det har jeg IKKE tenkt å legge ut. Men jeg har vært en runde i huset og funnet diverse ting. Over her er et mørkt bilde av en brikke min mormor en gang heklet, i tillegg skimtes en mørkebrun, altså nesten sort, lysestake.


Denne engelen ble min før jul. Den er kjøpt på Kremmerhuset, og tro meg, det var kjærlighet ved første blikk. Den er nå blitt min kjøkkenengel og jeg blir glad av å se på den. Det er noe med holdningen, vingene (som er festet med ei fjær sånn at de kan vippes), og den asiatiskinspirerte, vårlige greina som pryder skjørtet hennes. Det BLIR vår igjen.


Og så Jane da. Her om dagen var hun oransje. I dag er hun svart, dekorert i gull, og komplett.


En annen bok i bokhylla mi som oppfyller kravet om svart og hvitt er La Religieuse av Denis Diderot. Ja, på fransk. Noe ved denne boken rørte meg første gang jeg leste den og jeg kjenner at det snart er på tide å fornye bekjentskapet. Diderot var medforfatter av den aller første Encyclopédie og virkelig en opplysningens mann i en verden som ble mindre og mindre svarthvit.


Disse kunne liksågodt vært med på den gule dagen. Ikke er det noe bra bilde heller. Men eggene er ujevne i farge, størrelse og fasong, og de er alt fra glatte til ruglete til å ha et skall som ser ut som selve månens overflate. I det lange hvite huset har vi ekte egg av den typen som ikke passerer kvalitetskontrollen. Men så gode.


Fra arkivet finner jeg dette bildet. Enkelte morgener viser det seg at man faktisk ikke skal på jobb likevel.


Nok en engel. Denne dama er veldig glad i engler. Denne er egenprodusert, kopi av en gammel som farmor har laget. Jeg skal forsøke å få til flere har jeg tenkt, jeg har tross alt en pose med 99 isoporkuler til hode liggende.



Om forsøket på å laste inn en video ble vellykket vet jeg ikke i skrivende stund. Vi får se. Hvis det ikke går vil jeg gjerne ha tips om hvordan det gjøres på enkleste og beste måte.

lørdag, februar 21, 2009

Lørdag er lilla

Lilla ja. Liturgisk sett er vi vel i en lilla periode nå: Fasten. Hva passer da bedre enn å vise et middagsbord dekket med lilla duk? Det hender husfruen slår til med gode gammeldagse middagsrett, her er det dekket for å spise grønnsakssuppe kokt på svineknoke. Husets minste var litt skeptisk til svinekjøttet. Han påstår han blir så svimmel av "svimekjøtt".


På jakt etter mer lilla kom jeg til å tenke på handelisten. Man trenger jo alltid påfyll av dagligvarer. Melk for eksempel. Og jaggu var ikke penna lilla, og litt av borden på handlelisteblokka også.


Levende lys, - dog ikke tent. Men lilla. Utrolig nok er dette rester av fjorårets adventslys. De ble satt i lysestakene og ryddet bort i vinduskarmen. De sto de lenge før noen kom på at det var trivelig med levende lys på middagsbordet:







Noen sorter garn er mer morsomme å strikke med enn andre. Det her har mange farger, da slipper man å bli lei. Luggene, som vi kaller ullsokker på mine trakter er selvstrikket og finnes i ikke mindre enn tre eksemplarer (altså par) i det hvite huset. Mer garn er det også, så nå har jeg begynt å strikke et par til far i huset også.





Og så bokhylla da... Her var det mye forskjellig, men nesten alt på engelsk. Litteratur er, som kjent, best på originalspråket.

fredag, februar 20, 2009

Oppvasken

Ja. Oppvasken ja. Nå har vi vært uten oppvaskmaskin i 3 dager og vi kommer til å være det iallfall fram til sommeren. Derfor passer det ekstra godt at vi fikk flybårne oppvaskkoster i posten i dag. Mannen sier de er skikkelig kule, ungene står i KØ for å vaske opp og jeg er meget fornøyd. De er akkurat så fine som jeg ventet, eller mer. Hva synes dere?


Etter at minstemann hadde sjekket hvordan de fungerer som trommestikker fant røverne ut at kostene tilogmed hadde krok på enden som passet perfekt til stanga ved vasken.


For ikke å snakke om at de kler kjøkkenet mitt perfekt. Lykkelig. Over en oppvaskkost. Små gleder, rett og slett.

Oransje - nå snakker vi utfordring



Et liiite utvalg fra bokhylla. Ikke mange oransje rygger der nei.



Hva er vel mer oransje enn en appelsin. På denne tiden av året er de dessuten kjempegooode, så det er kanskje ikke så rart at akkurat appelsin er ensbetydende med skitur og late ettermiddager i solveggen, med anorakken pent brettet til side i halsen for å få MEST MULIG SOL PÅ SEG.


Apropos anorakk, min er oransje. :)


Bra man har barn som kan bidra med oransje interiør.


Denne ranunklen ble knipset i blomsterbedet i sommer. Jeg lurer på om den kommer opp igjen til sommeren?

Litt ordknapp på den oransje dagen. Dårlig tid kanskje?

torsdag, februar 19, 2009

Torsdag er gul


Og hva kan man si om gult? Jeg liker ikke gult. Ingen farge kler meg dårligere enn gult. Heldigvis er gult mer enn klær så det burde da gå an å finne noe positivt å si eller tenke om fargen gul også? Skal vi se... Jeg er veldig glad i sola. Spesielt på denne tiden av året. Vi er så heldige å bo slik til at når sola først dukker opp vinterstid så skinner den på huset vårt. De første solstrålene inn på kjøkkenet (som forresten har gule vegger) i januar er helt fantastiske. Da kjenner jeg at hjertet tiner og det begynner å sprudle og klø i kroppen etter å dra ut, så frø, gå på ski, lade opp kroppen med solenergi etter noen mørke, mørke måneder.




Ved siden av pcn min ligger denne gule boksen med ekte lakris fra Italia. Akkurat som med ingefærkjeksene jeg nevnte på tirsdag får jeg ha disse for meg selv. Ingen andre liker dem enn jeg. :)

Og så lurer jeg på hva jeg kan bruke boksen til når den er tom. Stoppenåler og strikkemerker kanskje?
Det viste seg at det fantes en god del bøker med gul rygg i bokhylla vår.