onsdag, desember 09, 2009

9. desember 09 - honningkake

Etter å ha sett på flere kalenderblogger har jeg nå skjønt at det lønner seg å ha med årstall. Jeg skal derfor - så snart jeg er ferdig med dette innlegget - gå tilbake og endre tittel på de 8 foregående.

9. desember handler det om honningkake. Ja, det er noen dager siden jeg bakte nå, men bildene får du her. Oppskriften og. Den er fra et gratis juleoppskriftshefte jeg en gang tok med meg fra en butikk. Omslaget er gjennomsiktig og heftet har en engel på framsiden, høres det kjent ut?



Oppskriften passer en langpanne på 18x26cm, eller en hvilken som helst form som tar 2 liter. Jeg bruker brødformer, og lager aldri mindre enn dobbel porsjon.

4 egg og 250 g sukker vispes godt
250 g myk honning og 100g smeltet smør tilsettes
1/4 ts nellikk, 1/4 ts pepper, 1/2 ts ingefær, 1 ts bakepulver og 250 g hvetemel blandes og røres inn.

Røren helles i godt smurte former og stekes på 150 grader, nederst i ovnen, i ca 50 minutter. I min ovn behøver den rundt 60 for å bli stekt.


I oppskriften står det at man kan pynte med sjokoladeglasur og mandler, eller fylle med smørkrem, men jeg synes den er aller best som den er, servert til en god kopp te.

Ingen kommentarer: