mandag, desember 14, 2009

14. desember 09 - sirupskake

I dag skulle dere fått bilde av sirupskaka jeg bakte i går. Jeg glemte dessverre å ta bilde av den før jeg delte den i to (og begynte prøvesmakinga), men jeg vurderer å bake en gang til og lover at jeg skal huske å ta bilde da. Jeg har min farmors gamle oppskrift, så i går tok jeg med meg den ene kaka (jeg bakte to) og guttene mine til farmor og farfar, som begge er godt over 90 år. Vi drakk kaffe og spiste sirupskake med smør og Hapå, farfar spilte trekkspill og farmor forærte guttene hver sitt par hjemmestrikkede ullsokker, eller lugga som vi sier heromkring. Jeg har fått utrolig mange par lugga av farmor oppigjennom årene, og jeg tror hjemmestrikkede lugger må være favorittklesplagget mitt.



Jeg føler meg utrolig privilegert som har et besteforeldrepar som er så gamle men fortsatt så spreke, og som fortsatt har hverandre. I dag oppfordrer jeg alle til å besøke, ringe til eller kanskje skrive et julekort til en av sine gamle. Det koster så lite og det gleder så mye.

Dagens bilde får bli et gammelt et av et strikkeprosjekt jeg forlengst er ferdig med. Det er godt å slappe av med en kopp te og et strikketøy. Garnet jeg strikket med over fikk jeg av mamma, og av det ble det et par lugger til hver her i det lange hvite huset. Bildet er naturligvis tatt av undertegnede.

Ingen kommentarer: