søndag, mai 17, 2009

Hurra for 17. mai!

Vi har hatt en nydelig dag! Sol fra skyfri himmel, god temperatur, dog litt vind. Akkurat passe bunadstemperatur. Vi har gått i tog, spist is, hørt taler (vel, egentlig ikke, vi benyttet talene til å stikke innom min kjære mormor for å gratulere henne med dagen), spist god mat i godt lag og rett og slett kost oss. Jeg har så mye jeg har lyst til å vise fram så for å få vist mest mulig har jeg laget noen bildemontasjer:

De søte små venter på toget (asfalt) og synger nasjonalsangen (gress). Som dere ser har jeg to, en i bunad og en i dress. Han i bunad har strømper strikket av mormor/oldemor for 5 år siden, hun strikker dessverre ikke lenger men strikket to par i forskjellige størrelser til eldstemann, så han skulle ha en stund. I år er nok siste året vi får brukt strømpene, de er litt små. Dessuten så mangler vi visst "hossoband". Eldstemann er rosaruss, en tradisjon som etterhvert har fått godt feste her hos oss. Vi har hatt rosaruss i minst 15 år her i området.


Fée gikk såklart i bunad. Boksen til bunadssølv er det min mor som har malt. Hun har også sydd bunaden (bortsett fra skjorta, som ble kjøpt ferdig). Veska er det min mormor som har brodert, lua er det en tante som står for. Halssølja har jeg fått av mormor, som fikk den av min morfar før de giftet seg. Jeg er veldig glad i alt sammen, og bunaden er faktisk 15 år i år.


Det ble ikke kritthvit duk (den hvite er altfor stor for bordet), men en gammel lys beige linduk, den og lysestakene i sølvplett er arvet etter en bestemor. Med hvite tallerkner til ble det likevel festbord i rødt, hvitt og blått, og som dere ser var selv desserten fargekoordinert. Kremfløte og knust marengs, rips, blåbær, og knuste marengs på toppen. Friskt, søtt og godt.

2 kommentarer:

Sulvis sa...

Mmm... Desserten frister meg! Flott 17.mai-rapport!

HildeSol sa...

Så hyggelig å ha bunad og sølje med så mye symbolsk verdi.