søndag, august 09, 2009

Kirsebær

Da vi flyttet hit for fire år siden oppdaget vi at det sto tre gamle kirsebærtrær i utkanten av tomta. Jeg var jublende lykkelig ettersom blomstrende trær er noe av det vakreste jeg vet, og kirsebær er noe av det beste jeg vet. Det første året bar de tre trærne tilsammen 15-20 bær som alle ble spist av trosten, det neste året gikk vel noe likens. I fjor vår gikk jeg løs på trærne med greinsaks og beskar dem hardt og etter beste evne. I fjor høst var bladene grønnere enn noen gang før, men ikke ett bær var det. I år, derimot, kunne vi høste en anselig mengde, som ble til 2 kg bær etter at stenene var fjernet.

Se de nydelige fargene! Dette er gammeldagse surkirsebær, så da sa det seg selv at de måtte syltes, og det ble gjort samme kveld.










Loff med nykokt kirsebærsyltetøy på. Jeg kan knapt komme på noe som smaker bedre.

1 kommentar:

Huset på Planen sa...

Nam! Det så nydelig ut.