mandag, oktober 17, 2011

Dublin

Endelig er en drøm gått i oppfyllelse! Jeg har vært i Dublin. Eller mer bestemt; jeg har vært i Irland! Da jobben skulle arrangere studietur for engelskseksjonen, var jeg ikke sen om å melde meg på. I over et halvår har jeg ventet, og endelig, for snart to uker siden dro vi av sted. Tidlig på morgenen. Veldig tidlig.



Som dere ser satt vi i København og ventet på flyet videre allerede ti på halv ni på morgenen. (Jeg sto opp klokka to).


En hyggelig kollega hadde tatt ansvar, og utstyrte oss med muligheter til oppfriskning av gammel kunnskap før ankomst. 


Endelig! Dublin! En annen verden, hvor sjåførene sitter på feil side i bilen og rundkjøringer er til å bli vettskremt og veldig forvirret av.


Jeg knipset noen bilder gjennom taxi-vinduet, de færreste ble verdt å vise fram. 


Heldige som vi var, fikk vi hotellrommene våre med en gang. Da var det bare å slenge fra seg bagasjen, finne fram kart og guide, og begi seg ut i gatene for å snuse inn atmosfæren.


Og spise irsk mat. Valget til lunsj den første dagen falt på shepherd's pie, en rett jeg selv lager nå og da. Selv om denne hadde sprøstekt potetmos på toppen, var den slettes ikke verst, men min er bedre. ;)

Ettersom dette var en studietur for engelsklærere, hadde vi program hver dag. Den første dagen var vi på Irish Cultural Centre i Clondalkin utenfor Dublin. Her fikk vi et meget interessant foredrag om det irske språkets posisjon i Irland før og nå. Nå har jeg nesten lyst til å lære meg irsk. Jeg sier nesten. Jeg innser mine begrensninger. Dessuten; når har jeg bruk for irsk?

Se, det var dag en. Dag to var minst like bra!

1 kommentar:

HildeSol sa...

Ser du hadde med deg lokalt lesestoff ;)