lørdag, november 27, 2010

Epler

I hagen bak huset har vi epletrær. Ikke gamle, slik som huset. Men nye, slik at de en gang kan bli gamle og forsyne oss med mer epler enn vi vil ha. Det ser ut som det er en stund til, men i år fikk vi iallfall et tosifret antall epler tilsammen, - fra tre epletrær. Snakk om fangst. Vi skylder på elgen, han synes visst trærne våre smaker godt.

Slik så årets avling ut etter å ha stått forglemt i en bortgjemt krok på kjøkkenet i lengre tid. For at avlingen ikke skulle gå til spille fant jeg ut at jeg skulle lage eplemos slik at vi senere i vinter kan kose oss med tilslørte bondepiker med eplemos av egen avling. Jeg googlet, leste oppskrifter til øyet ble stort og vått, fant en oppskrift jeg likte og endret litt på den slik at jeg likte den enda bedre. Og det ble godt. Fryktelig godt! Dette brukte jeg, og dette gjorde jeg: 

6-7 epler, skrelt og delt opp i småbiter
Vaniljestang - delte den i to, skrapte ut frøene og hadde alt oppi 
1 ts kanel
1 dl klissete brunsukker
1,5 dl vann

Jeg hev alt i en kasserolle og lot det koke en god stund. Jeg lot det faktisk koke helt til mamma (som var kommet en tur og satt på stua sammen med meg og drakk kaffe og pratet om alt mulig) sa "holder ikke du på å koke noe på kjøkkenet, jeg skrudde forresten ned temperaturen da vi gikk inn hit". Da var eplemosen helt perfekt. Skal du prøve denne oppskriften vil jeg altså anbefale deg å få besøk av noen og plassere tankene et helt annet sted, og la tiden fly. Eventuelt passe på litt mer enn jeg gjorde.


Brunsukkeret gjør at fargen kanskje ikke er den mest delikate, men dette lukter og smaker så himmelsk at det gjør da ingenting. Iallfall om man er like glad i vanilje og kanel som jeg er. 

Noen dager senere, nye epler, vaniljesukker istedenfor vaniljestang, og ingen mamma tilstede å glemme tiden med kokte jeg en ny porsjon. Den ble på langt nær like god og jeg må bare konkludere med at her må alle faktorer være tilstede om resultatet skal bli bra.


Lukten ble like god da. Og bildet bedre. 

Adventslysene ligger klare, ser dere. Dagen i dag skal jeg bruke til å rydde og pynte til advent, og jeg skal på en lokal salgsmesse. Jeg skal bære på sekkevis med ved. Det er kaldt her, og kaldere skal det bli, om man velger å tro på værmeldingen. Hund og katt ligger krøllet sammen i hverandre foran ovnen, og jeg tror jeg skal legge mer ved i ovnen, trekke med meg gyngestolen og holde dem litt med selskap.

Ingen kommentarer: