søndag, september 06, 2009

Mandagstema - tro


Det er søndag allerede. Den siste uken har vært preget av hverdag i kombinasjon med sykdom i det lange hvite huset, og det er ingen god kombinasjon, iallfall ikke for blogger. Ingenting så galt at det ikke er godt for noe, for mange vil tenke på kristendom, og det å være kristen, når man hører ordet tro, som er denne ukes mandagstema. Søndag er en viktig dag for mange kristne, i og med at det er hviledagen, gudstjeneste osv. I det lange hvite huset er vi ikke spesielt kristne, men vi mener likevel vi har en bevisst holdning til livet og menneskene rundt oss.

Denne søndagen har ikke vært en hviledag. I går og i dag har jeg nemlig gjort en tapper innsats for å rekke det jeg ikke har fått gjort tidligere i uken, og da er det ikke husarbeid jeg tenker på. Mens sykdommen herjet som verst fikk jeg tenkt nok på mandagstemaet tro at jeg fikk knipset to av bildene vi har i den ene gangen nede. Jeg brukte mobilkamera og var ikke helt stødig, så kvaliteten er ikke så veldig god.


Denne buddhaen hadde mannen i huset (eller far i huset som han har kalt seg i en kommentar her i bloggen) med seg hjem fra tracking i Nepal. Buddha henger sammen med dette bildet:


Det kommer fra far i husets bestemor som var en meget meget religiøs dame. Jeg liker dette Jesusbildet veldig godt. Det har så gode farger og det minner meg om den meget meget religiøse damen jeg såvidt rakk å bli litt kjent med.

Tilslutt en porselensblomst. Det er i disse dager tre år siden jeg kjøpte denne planten og jeg hadde gitt opp troen på at den i det hele tatt skulle blomstre. Gleden var derfor stor da jeg oppdaget ikke bare en, men mange, knopper som alle har blitt til slike flotte blomsterbuketter. Vel, ikke alle, det er etpar igjen som ikke har blomstret enda.

3 kommentarer:

HildeSol sa...

Så flott blomst! :)

Turid Holm Flaa sa...

Hei, så flott at du har porselensblomst. Fra barndommen husker jeg godt denne blomsten i stua til bestemor sammen med relgiøse bilder. Tror jeg vil ta en tur i å se om jeg også kan få kjøpt meg en slik blomst, de er jo fine når de ikke blomstrer også.

det lange hvite huset sa...

Takk for det.

@Turid. Jeg har også bestemorminner knyttet til porselensblomsten. Hun hadde tre store vinduer i stua, og mellom dem sto to porselensblomster. De gikk langt innover stuetaket og var et syn i blomstringen. Min plante var ganske liten da jeg kjøpte den, men den har rukket å bli ganske stor, de lengste grenene når nå nesten opp til taket. Jeg skal se om ikke jeg kan få tatt bilder av den en gang.