fredag, september 25, 2009

Antijanteloven - merket av Sulvis

For en stund siden ble jeg merket av Sulvis: Klipp janteloven ut av hodet, erstatt den med Antijanteloven:

1. Du er enestående.
2. Du er mer verdt enn noen kan måle.
3. Du kan noe som er spesielt for deg.
4. Du har noe å gi andre.
5. Du har gjort noe du kan være stolt av.
6. Du har store ubrukte ressurser.
7. Du duger til noe.

8. Du kan godta andre.
9. Du har evner til å forstå og lære av andre.
10. Det er noen som er glad i deg.


Den er fin. Den kan jeg like. Denne delen av utfordringen går greit. Men det stopper ikke der, for jeg skal lage min egen anti-jantelov og! Som så mange andre er jeg dårlig til å skryte av meg selv, og fremhever det negative istedenfor det positive. Høres ikke dette kjent ut kanskje:

"Oy, så fin du var i dag. Den kjolen kler deg, er den ny?"
"Hm, eh, ja, jo, jeg synes ikke den sitter så pent over skuldrene da"

Min anti-jantelov:

1. Jeg er en god mor. Jeg tar dessuten kredit for at ungene mine faktisk vet hvordan man skal oppføre seg i det offentlige rom (selv om det hender de ikke bryr seg så mye om det).
2. Jeg er en god kone og livsledsager.
3. Jeg er flink på kjøkkenet, og blir stadig flinkere.
4. Jeg er ikke redd for å prøve meg på nye ting, jeg tar gjerne en utfordring.
5. Jeg er tilegner meg lett nye ferdigheter, for eksempel i håndarbeid.
6. Jeg er blitt flinkere til å ta imot ros (sier takk istedenfor å påpeke alt som er feil)
7. Jeg setter grenser, jeg er ikke lenger like opptatt av å være "flink pike"
8. Jeg er dyktig i jobben min, og godt likt på arbeidsplassen.
9. Jeg snakker to språk tilnærmet flytende i tillegg til norsk
10. Jeg strekker meg langt for å gi alle en sjanse.


Puh, det tok på. Det er neimen ikke lett å skryte av seg selv.

Se gjerne på hva Sulvis skrev om seg selv, og se på hva de andre fire som ble merket sammen med meg har gjort utav sine anti-jantelover. Jeg merker også fem av de jeg vet/tror er innom bloggen min nå og da: HildeSol/Bibliotekar i Eksil, Huset på Planen, Aase/Min Skravleblogg, Anne-Lill/Trønder-Får og svimse/Me and Miles Canyon. Rett dere opp i skuldrene, smil til verden og fortell hva det er som gjør dere til de fantastiske personene dere er!