søndag, juni 19, 2011

... og om litt er kaffen klar...

Tidligere i dag lanserte jeg begrepet "lavterskelblogging". I det legger jeg å knipse et bildet med mobilen og lage et kjapt blogginnlegg ved hjelp av iPhoneapplikasjonen BlogPress. Jeg lovet at jeg skulle komme tilbake med enda et innlegg fra samme anledning, kanskje dette er "dørstokkblogging"? Det er ikke å komme fra at det er litt mer styr å dra fram kamera, minnekort, datamaskin og flere vinduer for å lage et blogginnlegg, - iallfall sammenlignet ved BlogPress-bloggingen.

Vel. Med overmodne bananer på kjøkkenbenken, og en ustoppelig lyst på muffins, søkte jeg i formiddag etter oppskrift på bananmuffins. Og det fant jeg. "Awesome Banana Muffins" var en overskrift jeg ikke klarte å motstå, spesielt når oppskriften inneholdt mange bananer til forholdsvis liten mengde kake, i motsetning til min sedvanlige banankake.


På norsk blir oppskriften sånn ca slik: 
3-4 store, godt modne bananer (jeg brukte 5)
drøyt 1 dl sukker (originaloppskriften sier 2,5 dl,
 jeg gjorde som min kilde og reduserte sukkermengden)
1 egg, litt pisket
knapt 1 dl smeltet smør eller margarin

Dette blandes sammen før man blander det tørre i en egen bolle:
1 ts bakepulver
1 ts natron
1/2 ts salt
drøyt 3,5 dl hvetemel

Så rører man det hele sammen, fordeler i 12 muffinsformer, og steker i 20 minutter på 175 grader.

Disse er nok best kalde, og aller helst daggamle, når smaken virkelig har fått satt seg. 


 Uteplassen vi fikk på plass i begynnelsen av mai er flittig brukt, hvilket bedre sted å drikke kaffe og spise muffins? Noen kunne antakeligvis lagt duken litt bedre på plass, men pytt pytt. Hekleteppet mitt er med meg overalt, nå har jeg bare to rader og kanten rundt igjen før jeg er ferdig.


Loppemarkednytt kaffeservise, og matchende glass fra IKEA.



Det ble faktisk noen muffins igjen, enda så gode de var. Det betyr at vi får sjekket i morgen, om de virkelig er enda bedre neste dag.

Ingen kommentarer: