torsdag, oktober 14, 2010

Gulv

Da vi restaurerte huset vårt (ikke det at vi er ferdige, det blir vi aldri, men nå snakker jeg altså om første runde på de store flatene) jobbet vi oss ned til alle originale gulv. Noen steder var det veldig enkelt, fordi gulvet lå framme, andre steder var det mange lag linoleum, vegg-til-veggtepper, plater spikret fast med tusenvis av bittesmå spiker, og tilslutt et lag med sement for å rette av det hele. Mannen min skal ha all ære for at vi har tregolv på kjøkkenet, for det var det langt ned til!

Og så malte vi. På kjøkkenet prøvde vi oss først med nesten helt hvitt golv. Det var veldig fint, men med 2 små barn og to livlige hunder valgte vi en litt mørkere nyanse da vi malte opp igjen. Det siste året har vi pratet om at vi må finne én farge som vi kan  male hele 1. etg i. Her er et utvalg av gulvene i 1. etg slik de ser ut nå:


Kjøkkenet. Med fillerye fordi hunden er så innmari redd for å løpe over det lyse golvet. Fargen heter Marrakesh, tror jeg. Jeg er helt klart for gulv i en gråtone, men denne er for brun for meg.


På kjøkkengolvet er det to luker, ble de kanskje brukt for å gjemme verdisaker? Vi har fått opp den ene, den var tom, men denne er umulig å få åpnet opp uten å ødelegge golvet helt, kanskje det er her skatten ligger?

Stuegangen, som nå er en integrert del av stua, er malt nesten hvit.


Sånn kan det bli når man river en vegg. Golvet i kammerset som ble lillestue med tv-krok ble malt med en rest hvitmaling vi fant i kjelleren, tydeligvis en annen rest enn den vi brukte i gangen.


Og resten av stua ser sånn ut. Er det rart vi ønsker et mer samlet inntrykk? Tanken var altså å finne en farge vi kunne male alle golvene i, og jeg har tenkt på en mellomgrå nyanse av noe slag. Men så, her om dagen, så kommer mannen hjem fra jobb og forteller om det fiiine lutede golvet han har sett, og hadde ikke det vært fint her hjemme? Dermed har et ikke ubetydelig antall timer denne uka gått med til å se på bilder av tregolv i forskjellige varianter, hovedsaklig lakket, oljet og lutet, eller en kombinasjon. Og jeg synes det er fint, jeg må innrømme det. Men er det ikke fryktelig mye arbeid da, spør jeg mannen. Joda, sier han, og så smiiiler han.

Hm. Hva synes du? Har du erfaring å dele? Trehvitt? Malt? En fargekode å anbefale?

Og er det ikke fryktelig dårlig gjort å hive inn et hittil utenkelig forslag nå som jeg var helt klar for å finne en farge og få malt golvene i god tid før jul?

Ingen kommentarer: