torsdag, februar 21, 2013

Vinterferie

Vinterferie er fint. På så mange måter.

Sola skinner plutselig igjen, og lyser så fint på koppene i kjøkkenskapet.


Alle i huset får ny energi og virketrangen slår til. Vi rev benken for enden på senga på soverommet vårt og snekret et skap istedenfor. Nå har vi samlet alt av sengetøy og gardiner og, ja, alt mulig, på et sted. Når vi har fått malt litt og har fått opp enten et forheng eller dører, så kommer kanskje et etterbilde også? Det er så mye bedre å male når det er litt varmere i lufta. Når jeg ser dette bildet så kjenner jeg hvor glad jeg er for at vi malte golvet på soverommet vårt.


Vinterferie er også fint på den måten at kjekke unge menn får rikelig med anledning til å kjede seg. Derfor har vi laget en egen boks med lapper som kan trekkes når kjedsomheten herjer som verst. Ikke alle lapper er like morsomme å trekke, så derfor har vi som regel at ALLE aktiviteter som trekkes må gjennomføres, kun mor og far har anledning til å gi amnesti. Å gå ut for å ake er en lite ok aktivitet tre kvarter før sengetid, for eksempel.



Ingen vinterferie uten skitur. Vi har hytta så nært at vi kan dra på dagstur, så det gjorde vi på tirsdag. Jeg hadde størst oppakning, derfor lå jeg ganske langt bak de andre, som akkurat denne dagen besto av våre egne to barn og to lånte. Det er det som er så gunstig med å være lærer, da kan man låne andres barn når andre må jobbe.

Jeg hadde sekken full av kasseroller på både tur og retur. De som var med på tur var litt slitte. De som var med på retur var minst 30 år gamle og utslitte.


Det skal litt til før hun her kaster ting. Et mykt, deilig skjerf fra tidlig 90-tall hadde fått stygge hull, så da mamma kom på besøk i dag rekket vi opp hele skjerfet (som var strikket med dobbelt garn). Nå har jeg flere nøster med herlig garn som jeg kan bruke til noe nytt.


Og enda er vinterferien bare såvidt over halvveis. Tre dager skal fylles med skiturer, strikking, bøker. Jeg gleder meg! 

1 kommentar:

Sheep o’hoi sa...

Skiturmisunnelig! Så deilig vintervær dere har!