mandag, juli 18, 2011

Hva leser du nå?

1. Harry Potter og de vises stein, av J.K. Rowling
2. Opp Oridongo av Ingvar Ambjørnsen

3. Stol og ekstase av Gunnhild Øyehaug
4. Jeppe paa Bierget av Ludvig Holberg
5. Mysterier av Knut Hamsun
6. The Help av Kathryn Stockett
7. Tsatsiki og Muttern av Moni Nilsson Brännström (lydbok)
8. Tsatsiki og Fattern av Moni Nilsson Brännström (lydbok)
9. Bare Tsatsiki av Moni Nilsson Brännström (lydbok)

10. The House at Riverton av Kate Morton
11. The Forgotten Garden av Kate Morton


Avbrutt: L'élégance du hérisson av Muriel Barbery


På 9 dager har jeg gjort unna de to første romanene til Kate Morton. Jeg har lest på senga på morgenen og på kvelden (og på natta...), jeg har lest ved frokostbordet og på sofaen, og lettere henslengt på benken ute. Jeg har lest på stranda. Morton skriver godt, og jeg lot meg raskt fenge, eller fange. Likevel tror jeg kanskje jeg venter litt før jeg går løs på den siste boken. Den er visstnok bygget på samme lest, nemlig at noe fra fortiden dukker opp, rulles opp, og får betydning for nåtiden. I begynnelsen av The Forgotten Garden hadde jeg litt problemer med å skille dette nye universet fra det i The House at Riverton, derfor tror jeg litt avstand er å anbefale før jeg går løs på neste. 


Nå har jeg såvidt begynt å lese trilogien om Alberte, skrevet av Cora Sandel. På nattbordet ligger fortsatt Sense and Sensibility av Jane Austen, der har den ligget siden jeg i januar bestemte meg for å lese Austens samlede i løpet av året. Det går ikke så veldig bra, for å si det pent. Helt Austen-fritt er det uansett ikke, for i vinter så jeg det som finnes, omtrent, av filmatiseringer av Austen, og nå ser jeg Emma på nrk1 på lørdager. Anbefales!


Men, som jeg spurte i tittelen: Hva leser DU nå? Krim, romanse, ukeblad, eller holder det med lokalavisa?


Jeg er forresten fullstendig klar over at jeg nærmer meg 15000 besøk, og vurderer en give away når tallet er her.

2 kommentarer:

HildeSol sa...

Jeg har gjort en innsats for å bli ferdig med påbegynte bøker i det siste, så nå holder jeg bare på med tre...

Barbara Ehrenreich - Gilla läget -om USAs noe spesielle forhold til positiv tenkning.
Katherine Mansfield - The Montana Stories -novellesamling. Full av pågangsmot hang jeg meg på en novellelesingsutfordring i januar, og har holdt på med denne boka siden...
Cupcakes and kalashnikovs : 100 years of the best journalism by women -antologi med krigsreportasjer, kåserier, artikler av ymse slag.

Berit sa...

Jeg leser bare aviser for tiden...og det er ikke akkurat hyggelig lesestoff. Men leste en bok om gresk mytologi på engelsk da jeg var i Hellas for en uke siden. Så bare spør meg om Zevs og Apollon:)Ditt lappeteppe ble forresten kjempefint! :)