søndag, januar 09, 2011

Oppsummering

2009 var det første året jeg skrev opp alle bøkene jeg leste (her er listen). Da endte jeg opp med 33 leste titler. I 2010 fortsatte jeg med å skrive opp det jeg leste, men et eller annet sted underveis falt jeg av. Nå har jeg gravd dypt i hukommelsen, samt studert bokhylla inngående, og tror ikke at følgende liste er helt feil iallfall. Det eneste kan være at noen titler mangler:

1. Amtmandens døtre av Camilla Collett.
2. Familien på Gilje av Jonas Lie
3. Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai av Mary Ann Schaffer (gjenlesing)
4. Reiser i skriptoriet av Paul Auster
5. Kvinnen og Apen av Peter Høeg
6. Peer Gynt av Henrik Ibsen
7. Fuglane av Tarjei Vesaas
8. Jorden nynner sin hemmelige sang av Mary Strachan
9. Venstre hånd over høyre skulder av Selma Lønning Aarø
10. T.S. Spivets utvalgte verker av Reif Larsen
11. Sult av Knut Hamsun
12. Sjur Gabriel av Amalie Skram
13. Av måneskinn gror det ingenting av Torborg Nedreaas
14. Jeppe paa Bierget av Ludvig Holberg
15. All verdens ulykker av Johnny Halberg
16. Nokon kjem til å komme av Jon Fosse
17. Gengangere av Henrik Ibsen
18. Voluspå
19. Gunnlaug Ormstunges Saga
20. Naiv.Super av Erlend Loe
21. Enmannsorkester av Eivind Buene
22. Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman (gjenlesing)
23. The Road av Cormac McCartney
24. Menn som hater kvinner av Stieg Larsson
25. Gutten i den stripete pyjamasen av John Boyle
26. Still Alice av Lisa Genova
27. One Day av David Nicholls
28. Julie av August Strindberg

Jeg har kun tatt med skjønnlitteratur, her er både romaner og drama. Jeg har også lest noen noveller, men de tar jeg ikke med her. Unntaket må være når jeg har klart å komme meg gjennom en hel novellesamling. Det ligger en av det slaget på nattbordet mitt også, men foreløpig så fenger den meg ikke så veldig.

I tillegg til novellesamlingen (Bavian, av Naja Maria Aidt) er jeg underveis i følgende titler: Harry Potter og de vises stein av J.K. Rowling(høytlesning med barna, vi har hatt lange pauser underveis, men nå gjenstår bare et kapittel), Danny og den store fasanjakten av Roald Dahl (også høytlesning), Opp Oridongo av Ingvar Ambjørnsen, Pride and Prejudice av Jane Austen, og til sist essaysamlingen A Plea For Eros av Siri Hustvedt.

Ingen kommentarer: