tirsdag, april 07, 2009

Spillkroken


Dette er årets påskehit. Spillet var pakket ut og lagt utover stuebordet omtrent før jeg rakk å sette fra meg varene på kjøkkenet (og det var ikke få varer, og enda må vi ut og supplere i morgen, jeg har såklart glemt noe), og jeg fikk tildelt en rød bil. Mange runder, latter, tårer, penger, hus og transaksjoner senere var jeg den lykkelige vinner; førstemann til 30 mynter.

Dette er juniorutgaven av Millionær/Monopol som vi alle kjenner. Jeg har lite erfaring med juniorutgaver av populære spill, men så langt tror jeg dette er en vellykket utgave. Brettet er enkelt å forstå, gatene er byttet ut med butikker. Foran hver butikk(hver rute) er det enkle symboler, for eksempel saks og kam for frisør, og bamse for lekebutikk, og prisen er merket med gule sirkler = penger = kjøpspris = leie. Når man kjøper får man med en gang sette huset sitt dit, og da er leken i gang.

Vi døpte raskt husleia om til tjenester type "Nå kom du til fiskebutikken min, hva skal du ha? En laks og etpar fiskekaker kanskje? Det blir tre mynter takk" for å unngå de verste nederlagene, for hvem vil vel ikke bruke sine siste mynter på en sjokolade i kiosken?

Ingen kommentarer: