lørdag, januar 05, 2013

amerikanske muffins

For noen dager siden la jeg ut bilde av en muffins på instagram (kontoen min der heter ninisy). Mange likte bildet, og noen ville gjerne ha oppskriften, så da legger jeg ut den her. Instagram er ikke helt det rette mediet for oppskriftsutveksling. 

Denne oppskriften er fra en bok som heter Muffins og smoothies. Den er skrevet av Cheryl Lindblad og ble utgitt på norsk i 2000, før muffins måtte gi tapt for cupcakes.




Når man skal bake disse muffinsene gjør man slik: 

3,5 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts natron
1/4 ts salt (sløyfes om man bruker saltet smør) 

blandes i en bolle og settes til side.

125 g usaltet smør
2,5 dl brunt sukker (helst demerasukker) 

røres hvitt, står det i oppskriften. Hvitt blir det jo ikke med brunt sukker, jeg pleier å la det surre og gå en liten stund, og det er ikke så veldig lenge, for SÅ tålmodig er jeg ikke. 

2 egg tilsettes så, ett om gangen. 
1 1/4 dl kakao
1ts vaniljeekstrakt eller -sukker 
røres inn. 

1,5 dl melk 
De tørre ingrediensene
Tilsettes. Rør godt.

Ostefyllet lages slik: 
Kjør 300g Philadelphiaost myk i kjøkkenmaskin. Rør inn 3/4dl farin, et egg og 1 ts vaniljeekstrakt eller -sukker og pisk til blandingen er luftig. 

«Fordel sjokoladerøre i papirkledde muffinsformer så de er halvfulle. Legg 2 ss av fyllet som et lag over røren. Dekk den ene halvparten av fyllet med røre opp til ca en halv cm under kanten. Dekk den andre med ostekakefyll opp til samme nivå som røren.» 


Stek muffinsene til de kjennes faste, ca 25 min ved 175 grader.

La dem kjøle seg ned på rist før dere spiser så mange dere orker og hiver resten i fryseren. 




1 kommentar:

Gunnhild sa...

mmm m...! disse skal jeg teste ut ja, garantert!
tusen takk for oppskrifta :)